Cum poate fi resuscitat turismul romanesc


Dana Rentea

Cum poate fi resuscitat turismul romanesc


Veniturile generate de România prin turism sunt foarte mici, raportate la sumele care ies din țară. Mulți români pleacă în Grecia, Bulgaria sau în state mai îndepărtate, în timp ce prea puțini străini vin în țara noastră pentru a o cunoaște îndeaproape.
În 2024, deficitul din turism se îndreaptă spre un nou record, de 5 miliarde euro, susțin specialiștii în turism. În semestrul 1 din anul curent, turismul și călătoriile românilor în străinătate au consemnat cel mai mare deficit, de 2,2 miliarde de euro, în creștere cu 33% comparativ cu primul semestru din 2023.
Potrivit raportului trimestrial al Comisiei Europene a Turismului (ETC), există interes în creştere pentru destinaţiile mai puţin vizitate şi mai puţin aglomerate din sudul Europei. 
În timp ce sosirile turiştilor străini în Croaţia au crescut cu 7,6% în prima jumătate a acestui an, comparativ cu nivelul din 2019, în cazul Albaniei creşterea este de 86%.Lo mejor del basket, aquí. Vente arriba con la Euroliga, la NBA, la Supercopa y mucho más.Movistar PlusVer másUndo Acest text a fost copiat de pe Ziare.com Cum poate fi resuscitat turismul românesc. Trei soluții propuse de experții din domeniu: „România e abia la 25% din potențial"

S-au înregistrat creșteri considerabile și-n Bulgaria, cu 29%, în Serbia, cu 40% şi Turcia, cu 22% cu nivelul de dinainte de restricțiile COVID. Spania a înregistrat +25%, Grecia - +25%, Italia - +20%, Franța - +16%.

În România, creșterea a fost de doar 3% în primul semestru din 2024, față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor INS. Mai multe despre starea turismului românesc a oferit pentru Ziare.com Dana Rentea, consultant în domeniu.

„În România, incomingul nu și-a revenit după pandemie. Nici înainte nu stăteam prea bine, dar cert e că acum, veniturile din turismul românesc sunt și mai mici", a precizat aceasta.

Sprijinirea turismului continuă să fie un domeniu bine dosit de guvernanți, potrivit expertului în turism.

„Eu cred că nu ne-am focusat pe punctele noastre forte, pentru a atrage turiști străini. Ne lipsește promovarea în afara țării. Am fost aproape inexistenți la târgurile de turism în ultimii ani. Atunci când am participat, nu au fost niște prezențe memorabile. Nu avem bugete de promovare a României în străinătate. De asemenea, infrastructura este o piedică.

Autenticitatea, tradițiile bine conservate, gastronomia cred că sunt punctele noastre forte, pe care nu am reușit să le promovăm suficient de bine", a mai precizat Dana Rentea.

Cât mai merge, turismul funcționează „din inerție"

Turismul românesc funcționează mai degrabă din inerție, grație unor obiective ridicate pe vremea comuniștilor și a frumuseților naturale, descoperite accidental de pasionații de călătorii, pe internet. 

„Turismul nostru funcționează din inerție, din unele inițiative particulare, private, din unele promovări făcute de unele agenții de turism, din online, acolo unde ne mai vede lumea. Așa se mai rătăcesc turiști străini la noi. România este la un sfert din ceea ce poate, dacă vorbim despre potențialul turistic", a precizat Rentea.

Potențialul maxim poate fi atins doar în baza unei strategii clare, asupra căreia guvernul chiar ar trebui să se preocupe, e de părere consultatul în turism. Printre măsuri, ar trebui să se aibă în vedere:

„Promovarea, apoi măsuri fiscale de stimulare a incomingului - s-a tot vorbit despre anumite măsuri de incoming, dar s-a făcut o lege atât de stufoasă, de a ajuns să fie inaplicabilă. De asemenea, pe lângă cele două mai este nevoie și investiții în infrastructură", a mai precizat Dana Rentea.

Guvernanții, puși la zid: simulacre de dezbateri cu antreprenorii din turism

Momentan, guvernanții nu ar fi prea preocupați de dezvoltarea turismului românesc. Dialogul cu antreprenorii din domeniu este ineficient, susține sursa citată.

„Nu există un dialog eficient. Există un simulacru de dialog, în care specialiștii își dau cu părerea, vin cu know-how, dar autoritățile nu prea iau în considerare", a declarat reprezentantul domeniului turistic.

Însă, există și câteva aspecte pozitive, în legătură cu turismul românesc.

„Există o dezvoltare atât a locațiilor de cazare, din ce în ce mai frumoase, ca niște oaze, cazări de calitate atât din punctul de vedere al construcției propriu-zise, cât și al managementului. Din punctul de vedere al calității serviciilor, începem să avem oameni mai bine pregătiți. Dar sunt ca niște oaze în deșert, aceste unități de cazare", a concluzionat Dana Rentea, pentru Ziare.com.



SOURCE AND TAGS